Isnin, 29 Disember 2008

Hijri started

Have something to do for this year?

Let us pray for a better tomorrow not only for us but also all peoples in the world.

Facing few problems lately really make me fell unexcited to begin everything..

But I really positive, it will be OK in just few days..

Bla.. bla.. Bla..

Nothing else to say?

Ahad, 14 Disember 2008

Subjek yang praktikal Atau mempraktikkan subjek??

Sila JAWAB..

Pengumuman mengenai pertambahn dan pengguran subjek tertentu untuk mewujudkan subjek yang lebih praktikal seperti tarian dan drama mungkin tidak begitu mengejutkan saya kerana yang berbicara pun kita sudah tahu akarnya di mana. ( well you know who?)

Namun begitu persoalan ini benar-benar memancing saya untuk menelitinya.. (Ya Allah, where should I start??)


Sekiranya diteliti, tidak ada perlunya subjek berbentuk praktikal seperti komunikasi apatah lagi subjek kesenian...

Masalah sebenar sistem pendidikan Malaysia kini adalah kurangnya praktikal terhadap subjek yang di ajar.. Malah pelaksanaan pengajaran yang tidak simbang di antara teori dan praktikal.

Guru-guru lebih banyak mengajar secara teori sahaja dan tidak membentuk suasana pembelajaran yang berbentuk eksperimentasi, kajian dan sebagainya.

Bahkan boleh dikatakan subjek Sains juga eksperimennya terpaksa hanya dilihat sekiranya sekolah tidak mempunyai peralatan yang sesuai dan mencukupi. (like what happen to my Kg School)

Saya juga merasakan tidak ada peri pentingnya pengajaran subjek berbentuk komunikasi dan kesenian jika guru-guru tetap seperti dahulu hanya pengajaran teori.

"Murid-murid buka buku teks, hari ini kita akan belajar teknik pengucapan awam yang digunakan semasa di dalam majlis formal.."

"Minggu ni buka buku teks kamu, kita masih tak dapat nak buat pementasan sebab tidak dapat peralatan yang kita pelajari dalam buku ni.." (alamak! too pesimist)


Seperti pengajaran subjek Pendidikan Jasmani yang hanya menjadi subjek teori apabila umur meningkat ke tingkatan 4 dan 5 khususnya ( just like me and ME school), padang hanya dijenguk bila rajin.. ( or it just happen in my school? answer me please..)

Saya pula sentiasa merasakan sentiasa ada mangsa bernama kanak-kanak sekolah yang menjadi "tikus putih" sistem pendidikan kita yang tidak matang yang sentiasa berubah bila dirasakan perlu.....

Tidak PELIK pun apabila hanya 30 sekolah yang terpilih akan menjalankan sistem seperti ini dan yang akan tidak DIPELIKKAn lagi ialah semestinya sekolah tersebut adalah sekolah rekod cemerlang...

Hu hu ( aku pun Tikus putih sistem pendidikan gak!) batch pertama diperkenalkan Penilaian Tahap Satu atau nama popularnya PTS semasa darjah 3. (never heard it anymore..)

Pastu batch pertama (if not mistaken) Bahasa Inggeris UPSR mempunyai dua bahagian. ( hmm still ok)

Tingkatan tiga aku gak termasuk batch pertama wujud subjek EST dan entah kenapa macam semua pun dapat B.

Masuk universiti jadi batch pertama diperkenalkan subjek wajib Hubungan Etnik..(seem all changes due to the chenge of the top person, so political wow!)

What so ever, for me let the Drama and Dance included communication being practiced in the language class (bahasa and english) only. still we have the club, let drama be included as one of the club who interested they can join it.

I was part of my class english drama team when i'm in form three and we have so much fun with it. (funny, we play 'The Neclace' there) OK what?

Sekali lagi (again!) nampak macam pesimis je, itu pandangan je.
Lagipun daripada ajar benda yang macam tak perlu lebih baik ajar bahasa Arab lagipun selalu Melayu yang paling ketinggalan sebab Bangsa lain belajar 3 bahasa kita belajar 2 je.

Paling penting, patut praktikkan pelajaran agama dengan bagi budak sekolah rendah hafal quran dulu pastu solat praktikkan, ajar waktu Dhuha je pun takpe.

Kuatkan tiang asas baru bina dinding, atap dan tingkap..

Sesiapa yang tidak cemerlang Pendidikan Islam tidak dinaikkan kelas.. baruboleh nak letak subjek tah pe hape tuh..

( Dont worry, try to write it as academician after this ok?)

p/s- Long time no see la cikgu-cikgu SK Siputeh dan SYS IS THE BEST!!

Khamis, 11 Disember 2008

The Rain is Coming, Peoples are Running


It seems that peoples all around are discussing about the tragedy of Bukit Antarabangsa..


Hmm what can I say is, peoples now blaming each others for this..


What I am afraid of is there there are peoples who blaming God, even though they only saying that it is because of the weather.


Hey Peoples, we have a list of people that we can blame on here:

- the builders
- person who give the permission to them
- ops the builders again because bribing the officer
- the Jabatan that not function as reserving the ALAM SEKITAR
- the BPR who always forgot to catch the bribers
- politician who forget about his function
- the buyers who support the financial of the bribers without thinking about the natures need
- the supporters or those who pay for the politician to win the election
- NGO's who seem not serious on discussing the subject
- Kyoto Protocol and the team
- the government (of course)
- education system that not support the learning of integrity
- Majlis Perbandaran that not really do their function
- WE that still don't understand what actually happen there, it is not about the granite, it is not about water flows it is not because of the house structure but it was us who that Allah wants to give the Reminders


Be thankful that we still alive and surviving from the tragedy and still can pray and ask ALlah for His forgiveness..


It shame of you still asking other peoples to be responsible with what happen without thinking maybe it is YOUR (our) faults..


Hey again, Be positive.. do live well after this..


Allah is listening to our prayers.... Do pray!!

Being A Malaysian Is TOUGH

Funny right?

Being A Malaysian does TOUGH, since we are told not to worry about almost anything from our politician.

- Don’t worry , the ECONOMY is still OK. We will achieve more next

year

- Dont worry, there will be incentive for the FLOOD

- Don’t worry, AUKU is nothing we adjust it a little bit.. OK?

- Don’t worry we will make more ADVERTISEMENT in RTM to educate the society about Budget 2009

- Don’t worry we can control the PRICE of goods.


And bla.. bla… bla..


It is really tough for the society since we are not being told about the truth of what actually happening in front.

I’ll bet you must be not so worried about the economy of our country since it is being told by them that it still in good condition.


What so ever I am not an economist so you can ignore me.

But, we have to fit on our reality now.


WOW we ARE heading to a crucial global economy crisis; do you know why the oil price lowered?



Our country provided electrical products for Europe and US, and our peoples working in those factory, they are losing their market there so here the workers will lose their job..


There are lots of industries will be affected, the car company; Tourism industries; flight industries; etc


Hey believe or not, it is worth to have gold now than a car..

Just want to express the worried to others.. who still in comfort..


Ops forget to reminding you to not have bank loan now.. it just make you suffer then..


(talk like an economist la you!!) Who care?


Selasa, 18 November 2008

A ComeBack?

World of ours is not always the same and it will always changing..
So the change of attitude and positive spirit in our life must be always be refreshes

Hey, to all bloggers out there, there will be time this such of things will be end.

Hmm..
Have you ever heard Future studies?

I have learn it as 'kajian masa depan" ( wow En. Zufri really influencing me well)

Have you ever heard John Naisbitt before?






Wow he does have a good idea about the future economy, he had written a lot about the economy of China, India and more..

Hmm I think that this is the lack of the muslims now, we cannot expect our future and cannot plan our future.

Do you know that it is crucial for us to do Future studies because there are people are doing it and if we not they will plan for our future too..

Let me tell you why, can you imagine that the other countries around us are planing for rubber industries and thay need rubber from other places so we will be the support of that thing while they get the most income while they are the one that planning it.

So if we do not do so, others will do it..

Hmm but technology sometime also have a comeback, there is one of my friend told me that blogging will lost of interest someday and now people will get back to manual.

I dont know whether it is true or not, but it does have point since there are a lot of chnages in our world today.

What so ever here I am still make a comeback for blogging..

Do it as after reading 'Follow Your Heart' really make me Follow me heart.



(p/s- do read Andrew Mathews books it is delicious)

Sabtu, 6 September 2008

Warkah di bulan Barakah, RAMADHAN.

Bismillahirrahmanirrahim

Bersyukur ke hadrat Allah swt Tuhan sekalian alam
selawat dan salam saya
rafa’kan keatas Junjungan mulia Muhammad saw, kaum kerabat Baginda, para sahabat dan tabi’ tabi’in yang meneruskan perjuangan baginda sehingga kini dan selamanya.


Alhamdulillah, bersyukur kehadrat Allah swt kerana dengan rahmat dan takdirNya kita masih berpeluang untuk bertemu dengan bulan Ramadhan . Serasanya masih tidak terlambat untuk saya mengucapkan selamat berpuasa buat semua warga kampus Universiti Malaya. Apa yang pasti, kita mengharapkan suatu kelainan yang baik ke atas diri kita dan orang sekeliling kita pada Ramadhan tahun ini. Ramadhan merupakan medan terbiah bagi umat Islam. Apabila tibanya Ramadhan maka, itulah permulaan bagi bulan yang wajib ke atas semua umat Islam untuk berpuasa. Pada bulan inilah kita dapat melihat bagaimana situasi umat Islam yang sibuk berlumba-lumba mengimarahkan masjid, berqiyamullail, dan memperbanyakkan amalan-amalan sunat. Kenapa? Kerana pada bulan ini, Allah menjanjikan balasan berlipat kali ganda kepada hambaNya yang berbuat kebajikan.Tetapi, tidak kurang golongan yang bermalas-malasan untuk beramal kepada Allah, jauh pula untuk berpuasa. Seandainya kita mengetahui hikmah dan barakah di bulan Ramadhan ini, pasti tiada masa untuk kita terleka. Masha Allah! Alangkah indahnya ketentuan Allah swt dengan satu sunat rawatib itu boleh menyerupai pahala solat fardhu, solat fardhu dan solat berjemaah pula apatah lagi.



Sabda Rasulullah dalam riwayat Ahmad ada menyebut ;

Dari Abu Hurairah ra, bahwa Rasulullah saw bersabda: "Umatku pada bulan Ramadhan diberi lima keutamaan yang tidak diberikan kepada umat sebelumnya, iaitu: bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada haruman kesturi, para malaikat memohonkan ampunan bagi mereka sampai mereka berbuka, Allah Azza Wa Jalla setiap hari menghiasi Syurga-Nya lalu berfirman (kepada Syurga),'Hampir tiba saatnya para hamba-Ku yang soleh dibebaskan dari bebanan serta menuju kepadamu, pada bulan ini para jin yang jahat diikat sehingga mereka tidak bebas bergerak seperti pada bulan-bulan yang lain, dan diberikan kepada umatku ampunan pada akhir malam. "Beliau ditanya, 'Wahai Rasulullah apakah malam itu Lailatul Qadar? Jawab beliau, 'Tidak. Namun orang yang beramal tentu diberi balasannya jika menyelesaikan amalnya.”


Jelas disebut oleh Rasulullah saw berkaitan kemuliaan bagi umat Muhammad saw di bulan Ramadhan. Puasa bukan suatu alasan untuk kita berdalih dari ibadah dan gerak kerja Islam. Seharusnya, bulan Ramadhan ini menjadi motivasi bagi kita khususnya mahasiswa Universiti Malaya untuk lebih giat belajar dan beribadah, membuat kebajikan, maaf-memaafi antara satu sama lain dan berbaik sangka dengan orang sekelilingnya dan tidak ketinggalan untuk mengambil perhatian terhadap isu umat Islam sejagat. Ramadhan menjadi satu bulan yang menghubungkan kesepaduan umat Islam kerana dibulan ini, muslim bersama-sama berlumba untuk membuat kebaikan, membuat program berbuka puasa, bersedekah dan sebagainya (buang sebab seperti berulang). Para Sahabat ra dahulunya seringkali menantikan bulan Ramadhan serta mendoakan kemuliaan di bulan Ramadhan seawalnya lagi. Bagaimana pula kita sebagai individu muslim melaksanakan hak-hak yang dituntut oleh Allah swt? Firman Allah swt :

“ Tidak Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu.” az-Zaariyat


Seorang muslim, tidak kiralah sama ada ia petani, pekerja bawah kerajaan atau swasta, pengurus, pensyarah mahupun mahasiswa dan semuanya yang beragama Islam tetapkan dipanggil muslim. Justeru, seorang muslim seharusnya menunaikan tanggungjawab mereka sebagai muslim. Sebagai seorang mahasiswa, kita tidak seharusnya sekadar duduk belajar sahaja, tetapi semestinya kita sudah bijak untuk mengambil perhatian terhadap isu-isu dunia Islam yang timbul, bijak dalam menggerakkan dakwah, bersifat idealistik dan bersemangat untuk menyuarakan pendapat mereka. Semoga kitalah generasi yang penggerak perubahan Islam di Malaysia. Oleh itu Ramadhan kali ini PMIUM akan menganjurkan pelbagai program santapan rohani yang bakal meningkatkan keintelektualan mahasiswa. Dengan julukan nama AKRAM’08, kami mengharapkan partisipasi dari kalangan mahasiswa terutamanya di upacara kemuncak pada 16 sept 2008 kami telah menjemput Imam Masjid al-Aqsa, Syeikh ahmad Siyam untuk berucap.



Sekadar ini bingkisan dari saya, selamat berpuasa untuk semua warga kampus Universiti Malaya sendiri, sahabat-sahabat seperjuangan, wakil-wakil mahasiswa di seluruh peringkat platform dan sebagainya. Semoga Ramadhan hari ini memberi seribu satu barakah buat kita bersama.


Salam Ramadhan dari saya dan PMIUM.~ pmi

Ahad, 24 Ogos 2008

Hari WANITA : Pastikan tahun 2008 Lebih Bermakna




Sebagai wanita Malaysia, setiap tahun saya teruja dengan kehadiran Hari Wanita Peringkat Kebangsaan Malaysia. Hari Wanita Peringkat Kebangsaan disambut pada tanggal 25 Ogos setiap tahun dengan sambutan pertama pada tahun 1965. Tahun 2008 merupakan Sambutan Hari Wanita yang ke-43 dengan tema ”WANITA PENJANA EKONOMI NEGARA".

Suasana hari ini yang menampilkan pencapaian wanita semakin cemerlang tetapi diselubungi dengan peristiwa-peristiwa kelam yang dialami oleh sebahagiam wanita yang dianiaya dalam sindiket dadah, yang dianiaya oleh sindiket pelacuran malah peningkatan kes jenayah rogol dan sebagainya menjadikan sambutan kali ini lebih relevan dijadikan pentas perbincangan yang serius terhadap arah tuju pembangunan wanita itu sendiri.


TEMA

Mengulas mengenai tema sambutan Hari Wanita Kebangsaan kali ini, saya berpendapat ianya kelihatan janggal untuk dijadikan tema memandangkan pada sesi 2007 yang lepas tema 'Wanita Nadi Pembangunan' seolah-olah sama dengan maksud 'Wanita Penjana Ekonomi Negara'. Di samping itu, tema itu menunjukkan seolah-olah penjanaan ekonomi negara sebelum ini tidak disokong oleh wanita, sedangkan sebanyak 45 peratus wanita bekerja berdasarkan statistik pada tahun 2007. Oleh itu, kita tidak harus menafikan bahawa wanita merupakan antara penyumbang utama ekonomi negara. Kini, dengan bertambahnya bilangan wanita yang berkerjaya kenyataan ini tidak boleh disangkal lagi. Namun begitu, saya optimis sekiranya tema kali ini benar-benar dibawa dengan serius oleh setiap peringkat ianya pasti memberikan impak yang baik terhadap pembangunan negara.



JENAYAH dan WANITA

Pada hemat saya, keadaan semasa yang memperlihatkan peningkatan penglibatan wanita di dalam jenayah dan masalah sosial wajar diberikan perhatian. Setelah berlaku banyak kes yang melibatkan gadis Malaysia ditahan atas sebab sindiket dadah antarabangsa Kementerian Wanita dan masyarakat dilihat gagal menjuarai isu tersebut malah tidak memperlihatkan usaha membendung masalah tersebut. Bukan setakat itu sahaja, malah kita kini seolah-olah lupa akan kisah kehilangan adik Nurin Jazlin dan ramai lagi kanak-kanak perempuan yang menyayatkan hati.Oleh itu, sewajarnya di peringkat semua NGO wanita dan pihak berwajib wajar memberikan perhatian terhadap masalah kebajikan wanita daripada terus membincangkan soal kesamaan gender sahaja.


PENGGERAK MASYARAKAT

Wanita merupakan nadi penggerak masyarakat kerana wanita berperanan di dalam pelbagai bidang seperti ekonomi, pendidikan, dan sosial. Di dalam bidang ekonomi misalnya, wanita Malaysia dilihat sangat agresif di dalam memberikan sumbangan. Ini berdasarkan bertambahnya usahawan wanita yang berjaya di dalam pelbagai industri seperti kesihatan dan kecantikan, industri makanan dan sebagainya. Namun begitu pertambahan bilangan ibu yang bekerja dilihat sedikit sebanyak memberikan impak terhadap masalah sosial itu sendiri dan saya bersetuju dengan cadangan yang diberikan Kementerian Wanita dan masyarakat terhadap masa bekerja yang lebih anjal perlu diberikan kepada ibu yang bekerja.

Di bawah Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke -9, kerajaan telah menetapkan sasaran 50 peratus wanita dalam sektor guna tenaga menjelang 2010. Begitupun, usaha tersebut mungkin sukar dicapai jika beberapa isu mendesak yang berkepentingan wanita di tempat kerja masih tidak diberi perhatian.

Di dalam bidang pendidikan wanita dilihat semakin terkehadapan dan mampu bersaing dengan lelaki. Lihat sahaja sesi kemasukan universiti pada 10 tahun kebelakangan ini yang memperlihatkan pertambahan berterusan bilangan pelajar perempuan yang diterima masuk berdasarkan kelayakan cemerlang yang dimiliki oleh mereka. Peratus kemasukan pelajar perempuan sekitar 65 peratus berbanding 35 peratus lelaki secara keseluruhannya melambangkan hak sama rata wanita di negara ini mendapat pendidikan.

Dari segi sosial, wanita merupakan antara pencorak realiti sosial di negara kita. Kini, penglibatan wanita dari segi kemasyarakatan banyak membantu negara di dalam soal memelihara kebajikan rakyat. Banyak NGO wanita yang telah ditubuhkan dengan menitikberatkan soal kebajikan wanita dan kanak-kanak. Oleh itu di peringkat Hewi PMIUM kami sangat mengambil berat akan isu-isu yang berkaitan wanita malah penganjuran beberapa program yang memberi fokus terhadap mahasiswi seperti kempen keselamatan mahasiswi di kampus juga diadakan.

KINI

Namun begitu, sebagai wanita saya merasa sedikit terkilan dengan penganjuran konsert Avril Lavinge yang dilihat kurang sesuai diadakan pada minggu ini. Penganjuran konsert ini dilihat sedikit sebanyak mencemarkan suasana Hari Wanita kebangsaan yang memperlihatkan jati diri wanita wajar dibela sedangkan Avril bukanlah ikon yang wajar ditonjolkan pada ketika ini. Bukan setakat itu sahaja malah penganjur dilihat kurang peka dengan tarikh penganjuran konsert yang sangat hampir dengan Hari Kemerdekaan negara dan tidak menghormati bulan ramadhan yang semakin hampir kini. Apakah sikap seperti ini yang ingin ditonjolkan kepada generasi kita akan datang? dan adakah Avril sesuai dijadikan ikon wanita masa kini? Saya berharap penganjuran konsert ini akan dibatalkan segera demi masa depan generasi bangsa.



INFO

TEMA HARI WANITA :

2008: "WANITA PENJANA EKONOMI NEGARA"
2007: " WANITA NADI PEMBANGUNAN"
2006:“KESAKSAMAAN GENDER, RAKYAT SEJAHTERA”


FAKTA NOMBOR (2007)




Dunia





Terdapat 1.9 bilion lelaki yang aktif dari segi ekonomi berbanding 1.3 bilion wanita.







Malaysia



Peningkatan penduduk daripada 26.5 juta pada 2005 kepada 27.2 juta pada 2007, tenaga kerja meningkat sebanyak 2.1 juta setahun kepada 11.8 juta.

8.5 juta wanita dalam kumpulan usia bekerja iaitu 15 hingga 64 tahun berbanding 8.8 juta lelaki

daripada 8.5 juta itu hanya 3.8 juta wanita berada dalam sektor guna tenaga manakala lelaki 6.8 juta.







MENARIK:



Kali pertama tarikh 25 Ogos diiktiraf sebagai Hari Wanita oleh Perdana Menteri pertama, Tengku Abdul Rahman.



Khamis, 7 Ogos 2008

Let them TALK !

It is quit confuse here because I am not the one that said " Stop the bar council from discussing 'memeluk Islam'.

I am a person that believes everyone is given the same chance to talk; I also believe that democracy needs us to be like that.

So, let them discussing the subject and of course those who are not in terms of agree to them must give their opinion that will make the person who involve in the forum understand.

Give your 'Hujah' la..

It is easier than you ask them to stop and leave them with heartbroken and misunderstood.

For the Bar Council's group, you are lucky man.. You got all the free promotion from the media and I believe that there will be a lot of peoples will attend the forum.

For the 'Kerajaan', do not forget to send your peoples there (what kind of suggestion? of course they do.. hu hu {sb}).

Hey, the suggestion also valid to PAS and make sure you come with preparation.

( this is truly written by ME )

Khamis, 31 Julai 2008

Me WISH

I Wish , I wish
I could fly away..
With all the cloud along the way,

I Wish, Iwish
I could reach the Star..
But I wonder a far,
Can I stand the heat and all the scar?

Oh God,
The Oneness one,
Please help a wish of mine,
take me as part of your created shine,
Let me have some of your kind,

I wish, I wish
THE WISH of mine,
When there is the time,
Let me go in peace of mind,


Created by ME (fariza)

Isnin, 7 Julai 2008

Tajdid Iman: Ganjaran pahala sempurna bagi ummah rahsiakan amal ibadat

Oleh Dr Juanda Jaya
juanda72@hotmail.com


MESTI IKHLAS: Apabila amal dilakukan tidak boleh disembunyikan seperti sembahyang berjemaah seseorang mestilah mengawasi gerak hatinya supaya tetap membulatkan niat hanya kerana Allah.


Umat ikhlas sentiasa memelihara kualiti amalan sama ada dilihat atau tidak

IKHLAS tidak akan berada di hati orang yang gilakan pujian. Boleh jadi jasanya dikenang manusia tetapi di sisi Allah ia tiada bernilai walau seberat debu. Allah berfirman yang bermaksud: "Dan Kami hadapkan segala amal yang mereka kerjakan, lalu Kami jadikan amal itu umpama debu yang berterbangan, tiada bernilai." (Surah al-Furqan, ayat 23)

Sesungguhnya ikhlas adalah rahsia antara Allah dan hamba-Nya. Tidak ada seorang pun yang mengetahui rahsia itu walaupun dia adalah malaikat pencatat amalan. Pengetahuan lupus atau tidaknya amalan manusia hanya berada pada ilmu Allah.

Dalam hal ini Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Allah berfirman, "Aku adalah yang paling tidak memerlukan sekutu. Barang siapa yang beramal sedangkan Aku disekutukan dengan selain-Ku nescaya Aku tinggalkan dia dengan sekutunya." (Hadis riwayat Imam Muslim)

Apabila amal yang dilakukan tidak boleh disembunyikan atas sebab tertentu seperti sembahyang berjemaah, haji atau sedekah yang diisytiharkan untuk memberi teladan kepada masyarakat supaya mengikuti perbuatan baik itu, maka seseorang mestilah mengawasi gerak hatinya supaya tetap membulatkan niat hanya kerana Allah.

Tidak salah beramal di hadapan manusia kerana setiap amal mesti diberi ganjaran yang sesuai sehingga 700 kali ganda balasannya. Tetapi jika mahu mendapatkan pahala yang sempurna tanpa dikurangkan sedikit pun seseorang hendaklah merahsiakan amalnya itu daripada pandangan manusia.

Rasulullah SAW menyatakan bahawa di akhirat nanti ada tujuh golongan manusia yang akan dinaungi rahmat Allah, dua daripadanya adalah orang yang memberi sedekah dengan tangan kanan sedangkan tangan kirinya tidak mengetahui, dan orang yang bersendirian mengingati Allah (berzikir) sehingga menitislah air matanya." (Hadis riwayat Al-Bukhari, Muslim, Al-Nasai)

Sesiapa yang mahukan pujian dari yang Maha Terpuji hendaklah dia menyediakan amal perbuatannya semata-mata kerana mahu berkhidmat kepada yang Maha Terpuji. Hartanya, jiwa raganya, hidup dan mati diserahkan seluruhnya kerana mengharap reda Ilahi.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah mencintai hamba yang bertakwa, yang kaya dan yang suka menyembunyikan amalnya." (Hadis riwayat Imam Muslim)

Kisah teladan sahabat Rasulullah SAW, tabiin dan salafus saleh adalah yang terbaik untuk diikuti dan diberi keutamaan bagi mereka yang mahu menyembunyikan amal soleh.

Imam Muslim melaporkan dalam Sahihnya daripada Abu Hurairah. Ketika Nabi SAW berada dalam suatu peperangan yang Allah memberikan kemenangan dan harta rampasan kepada Baginda SAW. Pada saat itu baginda bertanya kepada sahabatnya: "Apakah kalian kehilangan seseorang? Mereka menjawab: Ya, iaitu si dia, si dia dan si dia (mereka menyebut nama yang hilang).

Baginda SAW bersabda lagi: "Apakah kalian kehilangan seseorang? Mereka menjawab: Ya, si dia, si dia dan si dia. Sekali lagi Baginda SAW bersabda: Apakah kamu kehilangan seseorang? Mereka menjawab: Tidak ada lagi, ya Rasulullah. Baginda SAW bersabda: Tetapi aku kehilangan Julaibib. Carilah dia di antara mayat yang ada."

Mereka pun mencarinya dan mendapatkannya di antara tujuh orang mayat musuh yang berhasil dibunuhnya. Rasulullah SAW mendatangi mayatnya dan bersabda: "Dia membunuh tujuh orang musuh dan mereka pun membunuhnya. Lelaki ini adalah sebahagian daripada aku dan aku sebahagian daripadanya. Lelaki ini adalah sebahagian daripada aku dan aku sebahagian daripadanya."

Abu Hurairah berkata, bahawa Nabi SAW meletakkan jasadnya di atas kedua lengan Baginda sementara lengan lelaki itu hanya tinggal satu. Lalu Baginda SAW menggali kubur, meletakkan jasadnya di dalam kubur dan tidak memandikannya.

Julaibib adalah seorang insan yang tidak dikenali antara sahabat Rasulullah SAW. Selepas mendapat syahid, namanya begitu harum hingga menjadi sebutan yang indah di mata sejarah, melalui lisan Nabi SAW beliau dikenang walaupun manusia tidak pernah mengenalinya sebelum itu.

Kisah kedua pula menceritakan mengenai Umar bin al-Khattab yang mencari Uwais bin 'Amir al-Qarny. Apabila bertemu Uwais, Umar berkata, "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Akan datang kepada kalian seorang yang bernama Uwais bin 'Amir bersama rombongan dari Yaman, Murad dan Qiran. Dia terkena penyakit kulit dan sembuh kecuali tinggal di satu tempat sebesar sekeping dirham. Dia mempunyai seorang ibu dan sangat berbakti kepada ibunya. Jika dia bersumpah atas nama Allah, tentu Allah akan mengabulkan untuknya. Jika kamu mampu supaya dia meminta ampunan untuk kamu maka lakukanlah." (Hadis riwayat Imam Muslim)

Lalu Umar meminta Uwais berdoa memohon keampunan Allah untuknya dan Uwais melakukan permintaan Umar. Apabila Umar ingin memberi wang belanja dan sehelai kain, Uwais berkata: "Sesungguhnya aku sudah mendapatkan empat dirham dari pekerjaanku mengembala unta ini. Apakah kamu melihat aku meminta tambahan? Wahai Amirul Mukminin, sesungguhnya di hadapanku dan di hadapanmu ada beban yang berat, yang tidak dapat dipikul kecuali oleh orang yang menganggapnya ringan, kerana itu buatlah ia ringan, semoga Allah merahmatimu."

Penampilan luaran kadang-kadang boleh menipu, oleh itu Allah hanya melihat yang berada di dalam hati dan diamal dengan nyata. Tanda ikhlas itu jika dilihat orang atau tidak, dia tetap melakukan amal dengan berkualiti kerana Allah.

Penulis ialah pendakwah dari Sarawak dan boleh dihubungi melalui juanda72@hotmail.com

SUppORT KeLaTE !!


Solat lima waktu syarat naik pangkat


Oleh Wan Faizal Ismayatim dan Betty Subaryati
bhnews@bharian.com.my

KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan akan menjadikan wajib solat lima waktu dan Jumaat sebagai syarat kenaikan pangkat dan pengambilan baru kakitangan awam serta pemilihan calon wakil rakyat dan jawatan politik lain termasuk penghulu.

Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata peraturan itu sama seperti pelaksanaan syarat mesti lulus Bahasa Malaysia di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia dalam pengambilan kakitangan kerajaan ketika ini.

"Saya akan kemukakan kepada kerajaan nanti bahawa yang tak sembahyang lima waktu dan tidak menunaikan solat Jumaat, tak boleh pegang jawatan dalam kerajaan negeri bermula dari penghulu, penggawa dan wakil rakyat.

"Kita akan tapis orang ini... sembahyang atau tidak, lebih-lebih lagi sembahyang Jumaat,” katanya kepada pemberita ketika sesi rehat Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan di Kota Darulnaim di sini, semalam.

Nik Abdul Aziz berkata, peraturan itu bertujuan meningkatkan kesedaran di kalangan penjawat awam supaya sentiasa mengingati Allah dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan.

"Sama seperti kalau mereka tak boleh bercakap Bahasa Malaysia, tak diterima bekerja dalam kerajaan dan kalau dalam bidang kedoktoran diwajibkan berbahasa Inggeris. Kita mesti buat perkara sama kepada orang yang tak sembahyang lima waktu dan meninggalkan solat Jumaat.


"Kalau nak dapat kerja perlu tingkatkan bahasa kebangsaan, begitu juga orang tak sembahyang perlu diusahakan supaya mereka sedar bahawa ia satu dosa yang akan menimbulkan perangai tak senonoh dan tidak takut kepada Allah," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah, Mohd Amar Nik Abdullah, berkata Enakmen Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik) akan dipinda bagi membolehkan tindakan undang-undang diambil terhadap umat Islam yang meninggalkan solat lima waktu.

Beliau berkata, pindaan enakmen itu kini dalam kajian Maik dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JAHEAIK) sebelum dibentangkan pada sidang DUN.

“Ketika ini, hanya orang yang meninggalkan solat Jumaat lebih tiga kali, boleh didenda sehingga RM1,000 atau satu bulan penjara atau kedua-duanya.

"Kini ada cadangan agar peraturan itu diperluaskan terhadap mereka yang meninggalkan solat lima waktu walaupun kita akui agak sukar dikuatkuasakan kerana pastinya ada yang pro dan kontra," katanya menjawab soalan Muhammad Mustafa (Pas-Demit) pada sidang DUN.

Mohd Amar berkata, setakat ini dua orang didakwa di Mahkamah Rendah Syariah Kelantan kerana kesalahan tidak menunaikan solat Jumaat.

Tindakan BAGUS

Sebagai muslim saya menyokong tindakan kerajaan Kelantan di dalam usaha meningkatkan kualiti pentadbiran negeri, tapi pelaksanaannya juga haruslah sejajar dengan harapan dan objektif.

Tahniah Kelantan! ( dont be so proud of yourself Kelantanese!)

Jadi, kerajaan negeri lain tak nak ikut ke?

p/s- Hu hu bila Perak nak buat perubahan MB Nizar? (Perakian la katakan...)

Jumaat, 20 Jun 2008

Hey Whats Going On SHAHrizat? I'm Supporting YOU



Shahrizat's new secretariat to draft plan for Muslim women by next week


Husna Yusop



PUTRAJAYA (June 20, 2008): A strategic plan for the development of Muslim women will be drafted for the government’s consideration by a new secretariat chaired by former minister Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.


The plan, being drafted with the cooperation of other women leaders including from Non-Governmental Organisations (NGOs), is meant to tackle all Muslim women issues, especially with regards to Family Law.


It is expected to be ready next week.


"Our first task is to determine the direction and strategic plan for Muslim women in Malaysia. The Prime Minister (PM) has told us to get it done by next week. So, I will sit down with all the leaders to come out with the plan.


"And, definitely I will have to work very closely with Minister in the PM's Department Datuk Ahmad Zahid Hamidi because he is the minister while I am only an adviser.


"Then only we will go to the PM with the ideas for the strategic plan," she said after a meeting between PM Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi and 215 participants from 76 Muslim women and welfare NGOs.


Shahrizat said Abdullah has agreed with the setting-up of the secretariat which will be placed under her office as the PM’s adviser for women and social development affairs.
Abdullah is the Patron for the secretariat.


"We need a strategic plan for Muslim women because there are many issues concerning them. We already have the laws and policies but the problem is with implementation.


"There are also issues which are drastic but have long been ignored such as concerning the Syariah Court. We have been talking so much and now is the time for action," she said, adding the secretariat will become like a centre for Muslim women protection.


She also said she would ensure there would be no redundancy in terms of the work done with the Women, Family and Community Development Ministry.


"It would not be redundant because we are one government. What is important to me, the secretariat is working towards solving as much problems faced by Muslim women.


"The main focus will be given to Muslim Family Law and protection for women in the Syariah Court in dealing with issues such as child custody, maintenance and women’s rights," she added.


(the Sun)


ME myself?


What a very brilliant idea of introducing such a secretariat


No matter what does the government’s agenda on the secretariat, as a Woman I am in a very good mood on telling you that this is a very good way to support us..

As usual there will always problems on setting up new plan since we will always make the plan but not really doing it…

That’s what happen to all the women development agenda, RMK9 and bla.. bla..plan

Me opinion

I consider the secretariat should not focus on Muslims women only but making it as universal secretariat focusing on women.

I also hope that the secretariat also helps us women who are being discriminated in most of working fields.

My friends who are wearing “tudung labuh” cannot get work at the banks. They change their personality to get there.

There are also some schools that put regulations on teachers who cannot wear the ‘jubah’ kind of wears at the school.

Even in the university we can’t wear the ‘purdah’. Poor K. Yat who had been asked by the NC for not wearing it, but she never open it.

Hey we are discriminated here.. Help us.

SO I’m giving credit to Pak LAH for doing it..


*beware I'm here of reminding you that next week is coming...

(hu hu scared enough?)


Jumaat, 13 Jun 2008

Khamis, 12 Jun 2008

Ingin Jadi Pujangga..

Setiap perkataan adalah milik manusia yang berkata dan milik penulis yang diilhamkan oleh Allah, jika niat betul dan bermanfaat jadi pahala dan jika salah berbahaya..


Tiada salah membuat blog dengan mencatat bicara sendiri, tiada salah membuat blog dengan dogma politik, itu hak anda.


Machiavelli telah menulis sesuka hati dan meluahkan perasaannya di dalam buku penuh fakta yang di dalam bahasa inggeris tajuknya adalah The Prince.


Yang dulu jadi panduan reformis zaman penjajahan malah kini tetap menjadi rujukan ahli politik semasa.


Jika Machiavelli tak sanggup menulis “Penguasa:surat seorang negarawan kepada pemimpin republic” suatu masa dahulu, mungkin namanya pun tenggelam di dalam sejarah Eropah yang bersimpang siur itu.


Mengapa perlu menghukum tulisan orang lain dengan keras?

JIka salah di mana-mana tegurlah.. dan hargai serta hormati pandangan masing-masing..


Mengapa perlu menyatakan blog dakwah hanya boleh tu

lis pasal Islam sahaja?


Tulis perkara bermakna, yang tersirat, cerita berpengajaran pun tiada salahnya..

Lain orang lain caranya.. Hadapi perbezaan dengan lapang dada memang sukar, malah perit..


Sebab apa?


Kerana kita memang dilahirkan berpuak-puak kan?


Kita dilahirkan berbeza warna kan?


Itulah indahnya ciptaan Allah yang mahu hambanya berkenal-kenalan..

Antara lain lihat sahaja pada catatan sasterawan Negara kita.


A. Samad Ismail dalam kompilasi cerpennya “Ingin Jadi Pujangga” mencatat banyak cerita yang berkaitan dengan dunia kewartawanan malah jika dibaca secara keseluruhan kita akan nampak perkembangan sejarah Negara seiring dengan cerpen beliau yang pada hemat saya memang lahir dari sudut hati beliau.


Sungguhpun tulisan beliau dilihat sebagai karya sastera sahaja, jika dibuat kajian bentuk tulisan tersebut adalah antara peniup gelombang semangat kemerdekaan di kalangan rakyat di zaman tersebut.

Yang menariknya adalah A. Samad Ismail juga pernah meringkuk di dalam penjara semasa zaman British dan menyeludup keluar tulisan cerpen beliau dengan nama pena berbeza.


Banyak peristiwa Negara dicatat di dalam cerpen tersebut antaranya zaman komunis, Darurat, kaum tua, kaum muda, pemergian Tunku ke Indonesia

, Zaman PAS masuk BN dan sebagainya.


Perkembangan pemikiran beliau juga seolah dicatat dengan sengaja, terdapat cerpen yang menyebut dengan jelas masa muda merupakan jiwa

yang ingin segalanya pantas dan penuh semangat, tetapi setelah meningkat usia, semangat itu berkurangan.


Bagi saya, tulisan beliau banyak membantu kita memahami situasi dan demografi zaman dahulu. Cubalah membaca tulisan beliau,pasti anda memahami maksud saya.


Sekali lagi, sekiranya A. Samad Ismail tidak menyeludup tuli

sannya, tidak berkarya, alangkah ruginya dunia penulisan Negara kita.


Menyentuh pula catatan Zainab Al-Ghazali , “Hari-hari Dalam Hidupku” juga contoh yang wajar dijadikan pengajaran. Tulisannya lebih berbentuk penceritaan pengalaman malah memang seratus peratus pengalaman beliau. Bacaan seperti ini juga menjadi peniup semangat juang kepada wanita yang terlibat dalam pergerakan Islam.



Seolah-olah mengulang ayat di atas dengan sengaja; alangkah ruginya jika catatan seperti ini tidak dapat dibaca oleh kita pada masa kini kan?


Namun begitu haruslah kita sentiasa berlapang dada terhadap setiap teguran manusia(bloggers) lain..(terutamanya saya yang menulis ni)


Di dalam Islam Allah dah menetapkan cara yang betul di dalam setiap urusan, selagi tidak menimbulkan masalah dan tidak melanggar syarak.. teruskan usaha anda.


Selasa, 10 Jun 2008

Lost In a Book WORLD..





Visiting kinokuniya is a very ideal idea that has come to my mind last weekend.



The mission is to grab the book that I can’t find in um library since this few weeks, ‘Men from Mars and Women from Venus’.



Why am I interested on reading the book? Hmm the answer is quit unique.. Its only because I saw a Chinese girl are reading the book in the LRT with a little smile on her face.



As usual, if I saw a lot of books I became crazy and hoping that I’m very rich to buy all those books.



But, too sad my pocket money is just enough for me to buy a single book.



The great thing is I found my dreams book here..



I spent about half an hour to read the book and it is really a fun and useful book to read as I thought.



Then, I became obsess with other kinds of books there.. English novels.. Biography of popular peoples..and to the infamous section the leaders articles and so on.



Finally I dropped the aim book and replaced it with a very attracted book entitled ‘I AM MUSLIM’ written by Dina Zaman.( now I am in a process of reading it)



Islam and book..Knowledge



As a Muslim I was taught that the first verse of Quran told us the important of knowledge for the human. Even there is a need for the Muslim to learn varieties of knowledge.



Learn to recite the Quran is also part of it.



And as always, I am very impress with this statement.



It is a lot of knowledge that we can grab from the Holy Book, even there are scientific evidences found in there.



Can you imagine the stage of the fetus growth also found in the Quranic verses before human realize it? (yasin:77 , al-insan, al-Qiyamah and etc.)



Hmm Quran is a relevant Holy Book, try to read it.







Surah Al-‘alaq
The Clot:1
Read! In the name of your Lord who has created
(all that exists).



That’s why I am in the book store! Knowledge is Power..




Even The Massenger, Prophet of Muhammad peace be upon him said that




If you want the world (dunia) you need knowledge,


if you want the Akhirat (the life after the death life) you need knowledge,


and if you want BOTH you need knowledge




What a beauty words!



Final Fantasy



Before stepping out Kinokuniya, Nabiil and I promise each other to lend each other book, so now I am having two books with a single price. (what a beauty of ukhuwah(friendship) there)



We also decide to come again together after both books had been read and with a new aim.



I hope Safi Abdi’s books will be on the shelve!



Bye kinokuniya.. We’ll see again in future.. InsyaAllah (with Allah’s will)